Opening van De Bevers
29 augustus 2024 , 15:30 uurFeest op de School met de Bijbel te Gameren: vanaf de zomervakantie heeft de school een praktijkklas voor kinderen die vooral goed leren door met hun handen bezig te zijn en voor kinderen voor wie leren uit een boek soms lastig is. Met trots presenteren ze donderdag 29 augustus om 14.00 uur hun naam en logo: De Bevers! De praktijkklas is niet alleen iets van de School met de Bijbel in Gameren maar van veel meer scholen in de Bommelerwaard. Leerkracht Sarah Kraijenoord heeft het concept voor De Bevers ontwikkeld in samenwerking met collega’s van andere scholen van Stichting De Planthof en de SCOB. Ook op de Juliana van Stolbergschool in Poederoijen gaat een kleine groep van start en later in het jaar opent de school in Aalst een Beverklas. De besturen en stafleden van De Planthof en de SCOB hebben de handen ineengeslagen en ook samenwerkingsverband de Meierij is partner. Hiermee willen de scholen het passend aanbod voor kinderen versterken. Ook de scholen in Nieuwaal en Nederhemert zijn geïnteresseerd in het concept. Naast een groep voor kinderen die vooral in de praktijk leren, zijn er ook de Cheeta’s: kinderen die extra uitdaging nodig hebben. Ook hierin werken de schoolbesturen en de Meierij samen aan de ontwikkeling van het aanbod voor meer- en hoogbegaafde kinderen.
De kinderen die meedoen met De Bevers krijgen onderwijs in verschillende domeinen. Je kunt die onderverdelen in drie categorieën: zelf vaardigheden ontwikkelen, zorgen voor de omgeving en zorgen voor de ander. Waardevolle domeinen binnen deze categorieën zijn: Techniek- hout, Techniek- installatie, Zorg & Welzijn en groen. We beginnen de eerste periode met Techniek- hout en leren houtbranden, figuurzagen, een spel maken en nog veel meer. De talenten van een kind zijn ons uitgangspunt en daar willen we ons aanbod op afstemmen. Wij willen kinderen stimuleren om ook hun praktische talenten te ontwikkelen: ‘Leren met hoofd, hart én handen.’ We doen hierbij een beroep op hun kwaliteiten, bevorderen hun betrokkenheid op de school en ontlasten hen van enkele leermomenten waarop meer frustratie ontstaat dan leereffect en leerplezier. Dat is de reden dat we ‘De Bevers’ nodig hebben.